• Kommentarer till inlägg: Kräver en registrerad användare exempelvis Google.
  • Med ett musklick kan Du förstora de flesta av inläggens bilder!

söndag 8 november 2009

Smussel med brännvin – gränsöverskridande arbete

Denna lilla historia utspelade sig under det tidiga 70-talet.

En sen kväll nere på stora Torget närmare bestämt kvart i sex närsom Bolaget just skulle till att stänga för dan, fick jag, arma fattiga sate, en snilleblixt: ”Här skulle kapitalet fördubblas minsann!”.
Störtade in på bolaget å köpte kvartingar för hela pengen, åkte sedan ut till Kriminalvårdsanstalten som låg i utkanten utav Lärbro på norra delen av ön, parkerade i skogen och begav mig upp till baksidan.















Väl där fick jag kontakt med en "Finne" på andra sidan stängslet. Jorå han var intresserad av destillerade drycker minsann.
Så hörde jag hur han for fram inne i "Barackerna" och drog ihop flis som sedan byttes med mina varor över stängslet.



















På måndagen kunde man så läsa i Lokaltidningen att ”Grabbarna på "Lärbro" hade haft en rejält våt fest”. Ett antal hade fått "knalltransport till andra vårdinrättningar med murar runt.

Skulle ha velat se minerna när de försökte förklara vad drycken kom ifrån "ovan där" var nog svårt att bli betrodda.


Er numera
nästan helt laglydige
MercaFreaken




Förklaringar för vanliga dödliga som ännu ej stiftat närmare bekantskap med jargongen inom kriminalvården:

Knalltransport = mycket snabbt beslutad och verkställd transport till annan oftast hårdare anstalt.

/Red

2 kommentarer:

  1. Det var ju en i mitt tycke nästan biblisk handling.
    Man må anta att pojkarna kände sig en smula torra i halsen.
    Och så kommer den barmhärtige samariten och erbjuder förfriskningar.
    PD.

    SvaraRadera
  2. Så kan man tycka men det är kanske inte alla som ser det så.

    /Freaket

    SvaraRadera