• Kommentarer till inlägg: Kräver en registrerad användare exempelvis Google.
  • Med ett musklick kan Du förstora de flesta av inläggens bilder!

måndag 22 februari 2010

Ännu en Pagoda - Hur jag blev ett mercafreak del 5:

(fortsättning från föregående avsnitt)

Ute på en semestertripp med min svarta 190 SL råkade jag en fredagskväll hamna i Kalmar.
Där fullkomligt vimlade det av W 113 bilar ”Pagodor” Efter lite snack med en av ägarna visade det sig att de skulle ha en träff följande dag hos Mercedes i Kalmar.
Dit begav jag mig dan därpå. Det var många trevliga bilar - bl.a dök det upp en 300 SL "måsvinge"på parkeringen så min 190 sl fick lite samtida sällskap. Å vad dom diskuterade om gamla minnen från fabriken - ja gud vet allt vad de surrade om.

Nåväl, jag träffade en ung man från Stockholm i en dunkelroth 280 SL - 68.a, som jag sedermera blev kompis med och med vi hade diverse upptåg tillsammans. Han var på gotland och firade midsommar med mig och min familj 84 och jag körde hans Pagoda då pga. Procenten (hans alltså).

Jag tyckte det kändes väl modernt för att bli min nästa merca. Så jag sa att en sån här vill jag nog inte ha.

Men efter den sommaren uppstod en viss kärlek åt det W113-hållet så jag frågade mats om han ville sälja men det blev nobben det året, Men så 86 eller 87 ringer mats en dag och
undrar om jag fortfarande är intresserad av hans 280 SL. Jovisst var jag det. Men jag jag måste ju först hitta en köpare till min 230 SL, så vi bestämde att jag skulle köpa hans Pagoda för jag ville ha en totalt orörd bil nu. Det är stor skillnad på en sönderskruvad och en orörd.
280:an var lite speciell då den var levererad från Mercedes m ed manuell växellåda samt utan servostyrning vilket annars var standard på en W113 044 280SL. Detta gjorde den mycket roligare att köra och jag glömmer aldrig dagen efter kvällen då jag hämtade den i Stockholm Snacka om träningsverk i armarna.

Jodå jag hittade en köpare till min svarta 230 SL i Stockholm. Bilen hade nå´t knas i automaten vilket köparen visste om men det kostade honom sedemera 24000.- hos Philipsons att åtgärda felet. Den bilen bytte ägare nåt år senare och ingick i hans husförsäljning.

Jag fick senare i uppdrag av nya ägaren att slutföra renoveringen med bl.a ny inredning från Werner i tyskland och att försöka få tag i en orginalmotor då den som satt i kom från en W 108 280SE med dess motorarmar. Dessa passar illa eftersom motorn kommer för högt och nära huven. Motorarmar till W113 hade utgått ur sortimentet från Mercedes och endast den till vänster sida fanns att köpa. Dessutom saknar dessa varvräknaruttaget.

I samma veva fick jag nu nys om en 230 SL lågmilarmotor i ett hönshus i Danmark genom min vän Heini i Danska Mercedesklubben. Ägaren till motorn hade hört sig för om nån hade bruk för den. I samband med deras sommarträff var jag därför ute på danska landsbygden och köpte denna motor och växelåda. De hade kommit från en tysk som hade krockat och omkommit då han kört in under en långtradare, så allt ovan ventilkåpan var bortkört. Efter ett samtal till en lokal speditör var saken under kontroll. En vecka senare stod så motorn i min verkstad.

Vid ett besök nere hos Werner utanför Calw hämtade jag inredningen och passade på att besökaVeterama i Ludwigshafen. Av en händelse råkade jag stanna vid ett stånd med en massa mercedesdelar. Gissa vad som låg på marken under borden? Jo höger motorarm till en pagoda som skrek: Köp mig!

Sedemera blev denna 230 SL såld till Tyskland igen.

(forts. följer i nästa avsnitt)

mvh freaken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar