• Kommentarer till inlägg: Kräver en registrerad användare exempelvis Google.
  • Med ett musklick kan Du förstora de flesta av inläggens bilder!

onsdag 3 februari 2010

I Pagoda genom Europa med svenska tullen i hasorna

Detta hände vid ett tillfälle i början av de resor jag gjorde ned till Ladenburg i Tyskland.
Det var vid pingst och och dags för MVCs årsträff. Eftersom jag skulle handla bildelar
hade jag alltid en packe svenska dagstidningar med för att packa in nya delar mm.
Det ingick i planen för att lura tullen på moms och annat.


Efter en sådan resa anlände jag så småningom till Helsingborg via Danmark där jag brukade hälsa på några trevliga Mercedesvänner i Danska Mercedesklubben i vilken jag även blivit medlem.
Nåväl, denna gång blev jag invinkad med Pagodan för kontroll och det slutade med att de beslagtog allt och jag blev förhörd av en trevlig tullkriminalare.Förklarade för honom att jag varit i Skåne på veteranbilsmarknad och sålt delar och då jag är medlem i Danska Mercedesklubben blev så att jag åkte över sundet för att träffa likasinnade vänner över en å flera öl och kunde jag väl lämna mina bildelar på gatan i Sverige så de följde ju då med över sundet hade inte en tanke att det kunde utgöra ngt problem.
Det skulle nu göras en utredning så de behöll alla delarna. Så fick de namn å telefonnummer till Heini i Espergärde och till Gunnar i Fogdarp som jag hade besökt denna helg.
Så fick jag då åka min väg, fast till första telefon för att ringa till Heini och
Gunnar och berätta vad som hänt för att få ett alibi till min story, mycket riktigt tullen ringde upp dom strax därpå.

Ladenburg våren 1988

Heini intygade att jag varit där över helgen med kofferten full av delar och Gunnar hade sagt att ”den stollen åker alltid runt med en massa bildelar i kofferten”... Efter en månad ringde dom och sa att jag var välkommen att komma och hämta mina delar då brott ej kunde styrkas.
Då jag satt i förhöret så frågade jag den trevliga tullaren hur jag skulle göra för att slippa detta problem då jag ämnade åka flera gånger på träffar utomlands å sälja delar, jo söru du skall upprätta en specificerad lista på det du ämnar föra ut och den skall du gå in här och få stämplad så är det inga problem vid återkomsten, ”Fint!” tänkte jag.
Senare på sommaren stod jag i kön till färjan i Helsingborg med siktet inställt på Danskarnas sommarträff och vem f-n fick inte syn på mig i bilkön om inte samme tullare som senast tog mig. Han kom farande och ville titta i kofferten och den var ju naturligtvis full med delar och papperen i ordning så han avlägsnade sig slokörat. Innerst inne trodde dom ju inte på mig förra gången heller.
Nu var det dags för nästa inköpsresa till Veterama i Manheim. Där fylldes kofferten med likartade delar som skulle köpas fast rostiga å helt värdelösa. Jag anlände på natten till Helsingborg stämplade mitt papper som visserligen kostade pengar (Det var gratis under dagtid men i gengäld gick dom aldrig ut och kontrollerade riktigheten nattetid. Så vid första bästa rastplats i Danmark lämpades skrotet av och sopkärlen såg ut som blomvaser med rostiga kofångardelar och annat som stack upp.
Detta upprepades gång på gång fast nu hade jag fått brist på skrotdelar
så det blev bilskroten nästa… De två sista gångerna var kofferten tom fast
jag stämplade ut delar ändå.
Hade en färdig story ifall de nu skulle gå ut och titta. Denna hade jag fått av ett gammalt original i Wisby som sålde cyklar. Han blev en dag stoppad av polisen med sin gamla Volvo med ett rejält överlass av cyklar, hans replik till snuten var -
Gissen va sorkarna har lastat på”- min version hade blivit så här – ”Gissen har inte sorken lastat i delarna som jag bad honom om?”- Jag hade ju visserligen fått vända hemåt igen men det var ju bättre än att plikta.


Sedemera kom vi med i EU och då blev det ju tillåtet att föra varor in och ut ur landet.


Glada Hälsningar

från Mercafreaket



Förklaring:”sork” betyder grabb på Gotländska

1 kommentar:

  1. Som tidigare påpekats går det finfint att kommentera här. Det enda som krävs är ett konto exempelvis hos google. Vi vill ju inte ha en massa anonyma kommentarer eller hur?!

    SvaraRadera