• Kommentarer till inlägg: Kräver en registrerad användare exempelvis Google.
  • Med ett musklick kan Du förstora de flesta av inläggens bilder!

söndag 7 februari 2010

Presentation av staden Ladenburg

Belägen vid floden Lahn och med sitt Altstatt (Gamla Stan) där Karl Benz, anfadern till våra Mercedes_Benz-bilar, bodde och var verksam. Bland hans uppfinningar märks främst hans rikspatent från februari 1886 på världens första bil kallad Patentwagen.

Det är till denna lilla stad som Mercedesfreak från hela världen kommer varje pingst.
Nåväl det är väl då inte så konstigt att Tyska Mercedesklubben (MVC) har förlagt
sin årliga under pingsthelgen därstädes.





Där försiggår diverse aktiviteter såsom swap-meet, utställning utav bilar och ”concours”. Det körs även ett litet slalomrally på tid och ett större rally i det vackra landskapet vilka även jag deltagit i.
Jag var där alla år under en tioårsperiod. Det var där man hittade bra delar, nya vänner, god öl å mat och på lördagskvällen var det alltid fest i ett enormt tält med levande musik oftast 50-tals band. Ja ja vi var alla som en enda stor familj av ”mercanördar”. Det är med stor glädje jag minns alla de trevliga stunder jag upplevt där.
En del blev vänner för livet, som min vän Klaus och jag, vi har nu umgåtts i 28 år. Han brukar
komma till Gotland varje år andra brukar jag möta i Manheim .
Speciellt minns jag 10 års jubileet, då var det fest som heter duga. Fy fasen va med mat och bompa-musik mm mm.







Passa på och njut av alla vackra bilar som här får representera hur det alltid är i Ladenburg vid pingst ”Same procedure as every year”.
Under kvällarna inne i allstat var man förflyttad bakåt i tiden - överallt stod det förkrigsmercedesar.







Vh ”Freaken”


Är Du inte redan ett Mercedesfreak så blir du säkert snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar