• Kommentarer till inlägg: Kräver en registrerad användare exempelvis Google.
  • Med ett musklick kan Du förstora de flesta av inläggens bilder!

fredag 8 januari 2010

Tulltrubbel

Detta hände sej på den tiden då jag livnärde mig på att ”smuggla” hem Mercedesdelar från Tyskland.
Jag upptäckte möjligheterna vid mitt första besök på MVCs årsträff 1983 i Ladenburg och såg alla de dignande "nasarborden" med nya Mercedesdelar uppdukade.
En gång blev jag stoppad av Danska Tullen vilket var ovanligt på den tiden då de visste att man blev synad vid Svenska gränsen.
Nu hade jag Pagodan (MB 280 SL) full med nya delar och då Tullaren frågade vad detta kunde vara värt - svarade jag ”Tja - ca fyrtio tusen!”

- Jaha då måste Du erlägga deposition för att kunna passera Danmark!

Allt jag ägde var 62,50 DM. och full tank.Så fick han syn på några spritflaskor och tydligen för många dessutom sa åt honom att de kunde han få. Svaret blev: ”NEJ!”

Det hela slutade med att jag fick vända och åter mot Tyskland styra där blev jag invinkad i Tullen. Jag ertappades med för stor ranson sprit och de ville ha 65,00 DM i avgift vilket jag ju inte hade.Till slut lyckades jag växla med någon lastbilschaufför från svenska kronor så att jag fick ihop de 65.00 DM de krävde.

Totalt barskrapad fast med full tank tog jag mig till färjeläget i Travemunde med den förhoppningen att kunna låna stålar av någon svensk bilist. Nu var klockan 01.30 och det skulle gå en båt 02.30. Till sist tog jag en rövare och lyckades på nåt vis ta mig längst ut i hamnen med Pagodan förbi tullen mm. Där träffade jag styrman på färjan efter min panikslagna story frågande han om jag var svensk. Jorå nog var jag svensk alltid. Bra då kan Du ge mig Ditt pass och köra ombord och betala på Terminalen då Vi ankommer Trelleborg i morgonbitti.

Nu hade man ju blivit småsnål så spriten blev ju kvar i bilen. Väl framme i Trelleborg blev jag rammad av en svart SAAB med fyra ”gråoverall-tullare”. Inne i deras hall hittades nu några flaskor för mycket,så det blev 400 bagis i böter. Men de var hyggliga och jag fick välja vad jag ville behålla.
Så gick det alltså med mina danska vänners Whisky. Den skulle de haft för att jag brukade få natta över i Espergade utanför Helsingör.

Men hem kom jag.

MVH Freaken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar