• Kommentarer till inlägg: Kräver en registrerad användare exempelvis Google.
  • Med ett musklick kan Du förstora de flesta av inläggens bilder!

onsdag 4 augusti 2010

Pagodaträffen i Visby 1989 - Hur jag blev ett MercedesFreak del 8

(fortsättning från föregående avsnitt)

Jag får väl börja med att be om ursäkt för att det var ett bra tag sedan det blev något skrivet här. Det har berott på avsaknad av bildmaterial - men nu är detta fixat . *
Jag var ju aktiv medlem i Mercedes Benz Gruppens Sverige pagodasektion i många år **, och blev utvald till att arrangera den årliga Pagodaträffen 1989 här hemma på Gotland. För att få lite snurr på deltagarantalet bjöd jag in kusinerna W 111-112, alltså coupe- och cabrioletmodellerna. Dessa bilar ju har samma design på bakpartiet.


När det arrangerades Mercedesträffar från klubben så var det brukligt att man även besökte den lokale Mercedeshandlaren, så inför pagodaträffen tog jag kontakt med Henrik Ahlyr i Wisby som jag var vän med sedan länge, han var väldigt avvisande trodde det skulle bli nån slags raggarträff.

Då jag omtalade detta för Småländska Bils ägareoch tillika vän Tord Hilmersson ( numera bortgången ) blev han bestört och ringde upp Henrik Ahlyr som han kände mycket väl sedan tidigare och förklarade ett å annat bl.a lär han ha sagt åt honom att "Du kan ge mig nycklarna till firman så tar jag hand om det hela". Då vaknade H.A och blev väldigt tillmötesgående i fortsättningen.Totalt var det ungefär 40 bilar som strömmade till varav cirka 25 ”Pagodor” bl.a en från norge och dessutom en coupe därifrån. Efter frukost på Östre centrum och ett besök hos den lokale Mercedeshandlaren i Visby - Ahlyr, som bjöds oss på fika med nybakade Wienerbröd bar det ut på Gotländska landsbygden. Vi besökte Gnisvärds kafé där vi inmundigade en läcker gotlandslunch – ”Raukte Flaundror”.

Så bar det av ned till Hoburgen på Gotlands sydspets och med kaffepaus på Majstregården,
Sen framåt sen eftermiddag blev samtliga inkvarterade på Pensionat Holmhällar i Vamlingbo. Ett trevligt ställe där tiden nästan stått stilla sedan det uppfördes
Det fungerade som Beredskapsläger under kriget och blev Pensionat på 1950-talet.
På kvällen hade vi stor baluns i Vamlingbo bygdegård där vi avnjöt helgrillat lamm, dans och andra muntrationer . Dagen efter besökte vi Gotlands Lantbruksmuseum i Havdhem . Därefterbegav sig alla besökare i sin mercedesbilar till färjan för hemfärd till fastlandet.

Herr Direktör K med sin vackra 600 kom med både fru och älskarinna.
Den förstnämnda satt hela tiden i baksätet på den stora bilen, som den byrådirektör hon var, och mumsade på olika saker. Den senare körde en annan av direktörns bilar en pagoda. Hon poserar på två av bilderna här nedan.Till saken bör fogas att hon sedemera blev tillsammans med en annan medlem i klubben
- men det är en helt annan historia.

Bästa Mercedeshälsningar
Från edert eget
Mercafreaken



*
Här antyder författaren att det är redaktörns fel att han själv drabbas av idetorka.
Föreställningen att detta endast skulle bero på reaktörns oförmåga att läsa in hans gamla dam
miga ibland hopklistrade foton är definitivt överdriven

** Mercedes Benz Gruppen slogs ihop med Mercedesklubben Sverige och den nya föreeningen antog den senares namn. Det var ju bättre med en stor aktiv förening för att driva förhandlingar om reservelar och att stödjas av Daimler Benz i Sverige

Läs mer på MBKS hemsida!

/redaktörens anmärkningar)


(Fortsättning följer här)



1 kommentar: